Fiat Panda - SUV roku 2012 ;-)

To nie żart. Fiat Panda został wyróżniony w kategorii SUV Roku 2012 w konkursie Top Gear Awards organizowanym przez magazyn Top Gear. Testowany model nie jest z napędem 4x4, lecz zwykłą, polularną wersją, jakie często widzimy na ulicy. Nigdy to auto mnie nie interesowało, ale przejażdżka nim uświadomiła mi, że posiada wszystko co istotne. Do tego jest przystępne cenowo i posiada rekomendację samego Jeremego Clarksona. Zapraszam na test Fiata Pandy :)

2014-10-23 Marka Fiat 28 0
Fiat Panda

 

BAGAŻNIK

Nie wiem jak to możliwe, ale myślałam, że to duże auto, a co więcej z dużym bagażnikiem. W każdym razie był to błąd, a od tego testu mam już jasny i nieprzekłamany obraz Fiata Pandy.
Pod względem wielkości Panda zalicza się do najmniejszych aut miejskich. Zajrzyjmy więc do bagażnika:

Jak widać nie powala wielkością. Niestety nie zmieścił naszej dużej spacerówki, mimo różnych kombinacji. Poradzi sobie na pewno z mniejszym modelem. Aby zwiększyć choć trochę jego pojemność można zdjąć półkę, natomiast w razie konieczności, możemy złożyć tylną kanapę.

Drzwi bagażnika otwierają się mechanicznie, ale lekko - zamykanie czy otwieranie nie wymaga dużej siły. Po raz kolejny w Fiacie mamy wiszący uchwyt, co nie jest moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem, ale pewnie ułatwia zamykanie w przypadku niższej osoby. Bagażnik nie jest również zbyt głęboki. Jego pojemność to 225 litrów.

 

 

DZIECKO W AUCIE

Fiat Panda jest autem kompaktowym, więc nasze dzieciaki będziemy mieć pod ręką (dosłownie). Odwracając się przez ramię, z łatwością sięgniemy do dziecka. Nie możemy w tym aucie samodzielnie wyłączyć przedniej poduszki powietrznej więc nie powinniśmy przewozić dzieci w nosidełkach na przednim fotelu pasażera. ALE UWAGA...oglądając ostatnio program telewizyjny, w którym policja wyrywkowo zatrzymywała kierowców, pojawiła się pewna mama, która dostała od policji UPOMNIENIE za przewóz dziecka na przednim siedzeniu, mimo wyłączonej poduszki powietrznej. Argumentacja policji była następująca: to, że poduszka jest wyłączona, nie znaczy, że nie wystrzeli. Co o tym sądzicie...?

 

Montaż nosidełka jest dość wygodny. Auto nie jest niskie, więc nie ma potrzeby nachylania się. Nie ma też wysokiego zawieszenia. Nosidełko mieści się niemal na styk.
Z tyłu nie ma wiele miejsca. Dzieci zmieszczą się bez trudnu, ale osoba dorosła może odczuwać dyskomfort.

Na pierwszym zdjęciu pokazana jest ilość miejsca przy moim ustawieniu przedniego fotela. Jednak gdyby za kierownicą usiadł mój mąż, pasażer za nim nie mógłby liczyć na wygodną podróż.

Tylna kanapa nie ma podłokietnika i dzięki zagłówkowi po środku, sprawia wrażenie dostosowanej do małego pasażera.

Blokada otwierania drzwi od wewnątrz umiejscowiona jest standardowo, w drzwiach tylnych, ale nie jest oznaczona, ani opisana.

 

MAMA W AUCIE

Może Fiat Panda nie jest najbardziej stylowym samochodem na drodze, ale uwierzcie mi, że z perspektywy kierowcy tego nie widać. Kolor tapicerki i deski rozdzielczej testowanego modelu, był w bardzo modnym teraz kolorze blue jeans. Dodatkowo motyw wytłaczany na fotelach powtarza się też na podsufitce, co daje spójny obraz wnętrza.

Nie da się ukryć, że wszystko jest plastikowe, ale Panda nie jest autem za 100 tysięcy, więc ma swoje ograniczenia produkcyjne. Jeśli chodzi o prowadzenie, to czułam się tu podobnie jak w Fiacie 500 czy 500L. Panda ma świetne lusterko wsteczne. Nie jest szerokie, a dokładnie obejmuje tylną szybę. Od razu zwróciłam na to uwagę, bo naprawdę lepsza widoczność jest zauważalna.
Wyświetlacz za kierownicą wskazuje nam otwarte drzwi w samochodzie, co ułatwia kontrolę.

Wyświetlacz pokazuje również pasażerów i zapięte pasy.
Muszę jeszcze przyznać plusa za wlew paliwa. Wystarczy go otworzyć i tankować. Nie trzeba nic odkręcać, przekręcać czy odbezpieczać kluczykiem. 

 

WYDATKI

Panda to auto za rozsądną cenę. Testowany model jest wydatkiem rzędu 37.500zł. Najtańszą Pandę kupimy za 31.900zł, natomiast najdroższa wersja 62.500zł (jest to diesel z napędem 4x4, który zdobył w 2012 roku nagrodę Top Gear Awards w kategorii SUV Roku 2012 (tak wiem, brzmi zabawnie), przyznawaną przez jury magazyny TOP GEAR.
Testowany model jest dość ekonomicznym autem. Jego katalogowe spalanie to w mieście 6,7, poza miastem 4,3 a w trybie mieszanym 5,2 litra/100km.

 

PODSUMOWANIE

Test mamy niestety nie jest zdany na piątkę, głównie ze względu na bagażnik, ale ogólne wrażenia pozytywne. Choć do tej pory nigdy nie patrzyłam przychylnie na to auto, to jednak nie jest dużo gorsze od "lepszych" kumpli, jak na przykład Fiat 500. Popularność Fiata Pandy również dobrze o nim świadczy. No i przyjrzyjmy się raz jeszcze. Nie jest takie złe, prawda? ;-)

 

TESTOWANY MODEL:

Fiat Panda w wersji wyposażenia Easy

Silnik: 1.2 8V

Moc: 69 KM

Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna

Długość: 3653mm

Szerokość: 1643mm

Wysokość 1551mm

Pojemność bagażnika: 225 litrów

Dziękuję firmie P.M. POL-CAR za użyczenie auta.

 

comments powered by Disqus